One way research

//Buiten komen voor voldoende vitamine D

Gezondheid | | 14. november, 2017

Ons lichaam heeft vitamine D nodig om calcium uit voeding te kunnen opnemen. Vitamine D speelt een belangrijke rol voor de groei en het stevig houden van onze tanden en onze botten. Zo helpt vitamine D bij het voorkomen van botontkalking en verlaagt het het risico op osteoporose. Daarnaast zorgt het voor een goede werking van onze spieren en ons immuunsysteem. Een tekort aan vitamine D kan nare gevolgen hebben. Bij kinderen kan het leiden tot afwijkingen in de groei en aan het skelet en bij volwassenen en ouderen kan een tekort op lange termijn voor botontkalking en spierzwakte zorgen. Daarom is het belangrijk dat we voldoende vitamine D opnemen, maar hoe doen we dat?

De belangrijkste bron waardoor ons lichaam aan vitamine D kan komen, is zonlicht. Onder invloed van de ultraviolette stralen uit zonlicht kan ons lichaam zelf vitamine D aanmaken. Om dit te kunnen, moet het zonlicht wel een bepaalde sterkt hebben. Blootstelling aan zonlicht is dus een belangrijke manier om voldoende vitamine D te hebben. Je kan ervoor zorgen door twee tot drie keer per week een kwartiertje of langer in de zon te komen. Vaker buiten komen kan op allerlei manieren: kies ervoor om naar het werk te wandelen of te fietsen, ga ’s middags voor een klein wandelingetje of zet je namiddag even op de tuin schommel. Voor kinderen is vitamine D dus nog belangrijker omdat ze dit nodig hebben voor een goede groei. Zie er dus op toe dat je kinderen vaak genoeg buitenkomen. Daar kan je voor zorgen door samen buiten met hen te spelen of buitenspeelgoed aan te schaffen. Buiten speeltoestellen slagen er altijd wel in om kinderen buiten te laten spelen en hun uren te kunnen amuseren. Daarnaast zijn dit ook altijd leuke ontspanningsmomenten voor zowel jou als je kinderen, zo doe je dus tweemaal goed voor jezelf. 

Voor meer info : https://www.buitenspeelgoed.nl/
Next | Previous
Theme made by Igor T. | Powered by WordPress | Inloggen | | RSS | Back to Top